Lähes napakka kirja-arvostelu

Psykologia, tuo ihmismielen käyttäymiseen perehtyvä tieteenala. Olen aina nauttinut pohtia miksi joku tekee noin, eikä näin.  Lisäksi kun pääsääntöisesti työtehtäväni on useamman vuoden liittyneet turvallisuuteen ja riskienhallintaan ihmisten parissa, on tilanteiden lukeminen ja ymmärtäminen noussut mielenkiintoni kohteeksi. Tähän kun lisätään myyminen, joka on nykyaikana täysin oma taiteenlajinsa on Professori Petri Parvinen osunut kultasuoneen kirjoittaessaan Myyntipsykologia – Näin meille myydään – kirjan.  Oma painokseni oli vuosimallia 2013 ja kirjasta on myös ilmestynyt uudempi painos vuonna 2016, mikä on muuttunut 3 vuoden aikana tutkimuksessa ja uusissa tiedoissa?

Petri Parvinen on Suomen ensimmäinen myynnin professori, joten jännitin vähän alkuun kirjaa avatessani. Kun professori tason ihminen kirjoittaa, mietin kuinka haastavaa tekstiä on lukea. Kirja kuitenkin on tekstillisesti helppo lukuista ja mukaansa tempaavaa. Kirja pitää sisällään 280 sivua, hyvien esimerkkien kautta, psykologian eri osa-alueita, jotka vaikuttavat nykypäivän myyntityöhön ja miten siinä on onnistuttu. Myös tiettyjen piirteiden ja niiden vaikutusta on käsitelty kirjassa hyvin, millainen on nykypäivän hyvä myyjä. Yhden negatiivisen asian kirjasta voin sanoa. Itselläni kirja oli pokkarina, tekstiä oli paljon ja kirjasin koko pieni. Tämä toi haastavuutta lukemiseen ja jos vähänkin olet lukihäiriöinen, hanki äänikirja tai varaudu lukemaan todella kauan.

Historiaakaan ei ole unohdettu kirjassa. Miten asiat tehtiin ennen ja mikä toimii nykypäivänä. Tämä on tärkeää, koska maailma muuttuu ja sen mukana myös myyjien ja myymisen on muututtava. Jos entisaikojen tuputtava ja röyhkeä myyjä sai ihmiset ostamaan, ei toimi enää nykypäivänä jolloin korostuu asiantuntijuus, asiakkaan ongelmien ratkaisu ja pitkäaikaiset asiakassuhteet. Pidän henkilökohtaisesti historia-osuutta tärkeänä, koska se on mielestäni asia joka opettaa parhaiten. ”Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.” – Mark Twain.

Itselleni etenkin motivaatiota ja itsensä johtamista käsittelevä osuus oli asia, joka osui ja upposi. Olen välillä kokenut motivaatiopulaa koulutöiden tekemiseen ja ylipäätänsä asioiden hoitamiseen. Vaikka kirja kertookin myymisestä, on sen opit sovellettavissa ihan arkielämään ja muutenkin. Tämä kuitenkin vaatii aina pientä pohdiskelua ja itsetutkistelua.

Tradenomin näkökulmasta hankkisin kyseisen kirjan luettavaksi. Psykologiasta kiinnostuneen näkökulmasta hankkisin luettavaksi.           Myyntiä opiskelevana tai siitä kiinnostuneena hankkisin kirjan luettavaksi.  Kuitenkin kun teosta luet, varaudu pysähtymään välillä ja oikeesti pohtimaan asiaa omasta, tiimisi tai yrityksesi näkökulmasta.

 

 

Yksi vastaus artikkeliin “Lähes napakka kirja-arvostelu”

Kommentit on suljettu.